close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

על פירות משובחים ופירות שאינם משובחים

שמעון וגילה הלאגיא שבט, תשעד12/01/2014

פירות יבשים מכילים המון חומרים משמרים שאינם יורדים ומזיקים לבריאות. קנו פירות טריים תוצרת הארץ!

תגיות:
אין צורך אפילו במבט קטן אל לוח השנה כדי לדעת שט"ו בשבט מגיע. עוד בשלהי טבת, כל המרכולים והשווקים מציגים לראווה שפע וכל טוב מיני פירות ופירות יבשים-בעיקר תוצרת טורקיה. זוהרים ונוצצים, בעיקר בשל הכמות הבלתי מבוקרת של חומרי השימור והזיגוג.

אנו לא רוצים לקלקל את חגיגת הפירות ובכל זאת, לפני הקניות לכבוד ראש השנה לאילנות, אנו ממליצים לזכור שעיקר החגיגה היא פירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל ולשם שמירת הבריאות, מומלץ לוותר על כמה שיותר מאכילת פירות יבשים שאינם מיובשים ומשומרים בתהליך טבעי באמצעות קרני השמש.

כדי לזרז את תהליכי ייבוש הפירות ולהעניק

לפרי המיובש חיי מדף ארוכים, משתמשים בשיטת ייבוש תעשייתית המונעת את איבוד הצבע וקלקול הפירות ומדגישה את צבע הפירות במיוחד את הבהירים כמו צימוקים או משמשים. לשם כך משתמשים בחומרים משמרים,סולפטים הידועים כמזיקים לבריאות והעלולים לגרום לתופעות לוואי שונות כעיכוב בהטמעת ויטמינים חיוניים מקבוצת B. ותופעות אלרגיה נוספות.

הסובלים הם במיוחד אלה הסובלים מאסתמה, רגישים במערכת הנשימה כמו גם ילדים ומבוגרים שמתמודדים ולא בקלות עם מחלות החורף השונות ומערכת חיסון ירודה.

חליטת הפירות היבשים במים לזמן קצר תוציא מהם רק חלק קטן מהכימיקלים.

החומרים המשמרים הבאים הם הנפוצים בשימוש בפירות יבשים:
דו תחמוצת הגופרית –E220 - משמש להארכת חיי מדף,שימור פירות וירקות והלבנה וחיטוי מזון. גז דו תחמוצת הגופרית הוא מזהם אויר מסוכן . באוויר הפתוח, מגיע בעיקר מבעירת דלק מכוניות. מכיוון שהוא מסיס מאוד במים קרים נעשה בו שימוש בייצור מי אש!! חומצה רעילה זו היא הבסיס לכל קבוצת המשמרים –סולפאטים וסולפיטים.

פוטסיום סורבאט- E202- חומר קוטל פטריות וחיידקים המיוצר מחומצה סורבית. עלול לגרום לתגובות אלרגיות אצל בני אדם רגישים.

במבט קצר אל התוויות הקטנות שעל גבי המשקאות הממותקים,ארטיק קרח, איגלו,גבינות ועוד מוצרים רבים ,תגלו ש2 החומרים המשמרים הללו הם הפופולאריים ביותר!

מלח לימון- ידוע גם כחומצה ציטרית 330E –מצוי באופן טבעי בכל צמח, משמש כנוגד חמצון ומטרתו בעיקר לדכא ולהפחית השפעות מזיקות של מלחי מתכות מסיסים. גם מלח הלימון עלול לגרום לתופעות לוואי לאנשים רגישים.

חומר זיגוג -E905 - תוצר של תעשיית הנפט. תוסף זה נמצא כקשור לסרטן הקיבה.

במקום פירות מיובשים תעשייתית,אפשר להעלות על שולחן החג ,להלל ולשבח ולאכול את פירותיה של ארץ ישראל:

תמרים
עשירים בנוגדי חמצון, סיבים תזונתיים ומינרלים שמונעים מחלות לב וסרטן המעי הגס ותורמים לחיזוק העצמות.

למרות שהתמרים מכילים כמות גבוהה יחסית של סוכרים, מחקרים גילו כי אכילת 100 גרם תמרים ביום,לא גורמת לעלייה ברמות הסוכר בדם אלא משפרת את איכות הכולסטרול ורמות השומנים (טריגליצרידים) בדם יורדות האופן משמעותי לאחר כחודש של אכילה יום יומית.

רימונים
מכילים את הוויטמינים C,B,E ועשיים בטאנינים שהם נוגדי חמצון (אנטי אוקסידנטים) רבי עוצמה.למעשה ברימון יש יותר נוגדי חמצון מאשר בחמוציות, יין אדום, או תה ירוק.

הרימון חשוב לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם.מנקה עורקים, מוריד לחץ דם סיסטולי ומפחית כולסטרול. מסייע לחיזוק מערכת החיסון, מהווה מקור טוב לברזל ומומלץ לסובלים מאנמיה וחולשה. עוזר בבעיות עיכול שונות. מסייע לדלקת פרקים, דלקת חניכיים, מסייע בטיפול בסרטן השד ועוזר להחלמה מסרטן הריאות וסרטן הערמונית. מטפל בתופעות גיל המעבר. מונע הזדקנות מוקדמת של העור. –אפשר להכין גם מיץ רימונים!

ענבים
אחד ממקורות התזונה העשירים באנטיאוקסידנטים טבעיים (נוגדי חמצון).
מכילים למעלה מ-1,600 תרכובות אנטיאוקסידנטיות פעילות מסוג זה כשהבולטות שבהן הן הרסברטרול והאנתוציאנינים - נוגדי חמצון מסוג פוליפנול שנמצאים בעיקר בענבים אדומים. מחקרים רבים הראו את יכולת תרכובות אלו להגן מפני התפתחות סרטן, טרשת עורקים, קטרקט ואף האטת תהליכי ההזדקנות והורדת לחץ דם.

תאנים- עשירות מאד בברזל

אננס-עשיר בברומלין, אנזים העוזר בעיכול חלבונים, מוריד נפיחות טוב למי שסובל מדלקות פרקים.

משמש- עשיר מאד בברזל ובמינרלים נוספים, מזון איכותי מאד לילדים.

פאפאיה- מכילה את האנזים פפאין המקל על העיכול. טובה בסלט פירות, גרנולה ועוד.

בננה– עשירה בקבוצת ויטמין B, טובה כנשנוש אחה"צ,בנסיעה או בעבודה, מומלץ לילדים, לפני בית הספר או לדרך.

שזיפים- עוזרים להסדיר את מערכת העיכול ( אחרי השרית לילה, שותים בבוקר את המים )

*בפרי המיובש עולה באופן יחסי ריכוז הפחמימות, החלבונים, השומנים והסיבים שבפרי. כמו כן עולה ריכוז הויטמינים B ו-E שבפירות.

*יש לזכור כי הפירות היבשים מכילים הרבה סוכר והרבה יותר קלוריות מאשר פירות טריים בהתייחס לכמות הפרי.

ט"ו בשבט הוא זמן טוב לבקש גם על כך שנזכה לרצות ונשמח במאכלים הבריאים וכל טוב הארץ!

 

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה